Frans Huysmans en de Bergense School

6
1321

Noord-Veluws Museum Nunspeet, 14 januari t/m 25 juni 2023

Wie aan de Bergense School denkt, zal niet direct op de naam Frans Huysmans (Utrecht 1885-Zwolle 1954) komen. Toch kennen velen zijn bekendste schilderijen van boerendansen, ook bekend als ‘Danszaal/Feest in de Rustende Jager te Bergen’, de twee indrukwekkende figuurstukken in vlammende kleuren en sterk kubistisch van opzet uit 1914. De één bevindt zich in de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar, de ander in die van het Singer Laren. De schilderijen zijn veelvuldig afgebeeld in boeken over de Bergense School en over de opkomst van het expressionisme in Nederland. Toch weten weinigen iets over de maker van deze werken.

De tentoonstelling geeft voor het eerst een museaal overzicht van het werk van Frans Huysmans. Heel bijzonder is dat voor het eerst in negentig jaar de twee sleutelstukken weer even naast elkaar hangen, sinds beide in 1931 in de Kunstzaal bij verzamelaar Boendermaker in Bergen te zien waren. 

Aanvankelijk schilderde Huysmans in Haarlem in de stijl van de Haagse School. In 1914 veranderde dit toen hij Le Fauconnier en zijn expressionisme leerde kennen. Huysmans verhuisde naar Schoorl, waar hij ging deel uitmaken van de groep kunstenaars in Schoorl en Bergen. De tentoonstelling toont het werk van Huysmans te midden van zijn vrienden van de Bergense School

In 1936 vestigde Huysmans zich in kunstenaarsdorp Nunspeet om inspiratie op te doen voor landschapsschilderijen. Hij woonde er tot zijn overlijden en schilderde er in verschillende stijlen: impressionistisch, realistisch of hij greep weer terug op zijn expressionistische Bergense School-stijl.

Monografie over Frans Huysmans

Bij Van Spijk Art Books is de rijk geïllustreerde publicatie ‘Frans Huysmans en de Bergense School’ van Jan C.A. van der Lubbe en Margot Jongedijk uitgekomen. Frans Huysmans was een veelzijdig talent, die naast zijn werk als kunstschilder ook theaterdecors en kostuums ontwierp. Hij was actief in kunstenaarsverenigingen en ook maatschappelijk actief. Deze publicatie laat zien wie de maker was van de ‘Boerendans’ schilderijen (bekend als ‘Danszaal/Feest in de Rustende Jager te Bergen’) en wat zijn plaats was binnen de Bergense School. Dit heeft tot verrassende nieuwe inzichten geleid. In de museumwinkel verkrijgbaar voor € 32,50.

pastedGraphic.png

Praktische informatie Noord-Veluws Museum: 

Winckelweg 17A, 8071 DN Nunspeet T: (0341)250560   www.noord-veluws-museum.nl 

Openingstijden: Dinsdag t/m zaterdag: 11.00 – 17.00 uur Zondag 13.00 – 17.00 uur en maandag gesloten

6 REACTIES

  1. Ik ben zelf niet zo voor ismusmen, zoals bv kubistisch, in de kunst. Volgens mij behoort kunst vooral de werkelijk weer te geven. Vaak is een isme een gebrek aan vakmanschap, volgens mij.
    Maar dit kunstuk haalt vooral de gemoedsgesteldheid van de dame in het midden op een prachtige manier naar voren. De sfeer, daar is de kunstenaar wel de baas over.
    Het doet in de verte zelfs wat denken aan de prachtige schildering van de “brief aan de Sultan”, van een zekere Rus. waarvan ik de naam ben vergeten.
    Men maakte vaak prachtige schilderijen in onze regio. Zou die aanleg in de lucht zitten?

  2. Beste T. Ik moet deze keer wel even lachen om jouw opmerkingen.
    Jij vindt het erg mooi wanneer kunst de werkelijkheid weergeeft. Dat heet Realisme. Ook een “isme” dus….
    In de regio Nunspeet zijn zeker wel mooie schilderijen gemaakt hoor, maar vrijwel alle 17e eeuwse wereldberoemde schilders kwamen uit de Randstad. Tja, dat wil je niet horen maar het worden ook wel “Hollandse Meesters” genoemd. Ze kwamen uit Amsterdam, Haarlem, Leiden, Delft enz. Kijk maar op: https://allesoverkunstenaars.nl/beroemde-nederlandse-schilders-17e-eeuw/.

  3. Het is niet zozeer dat ik tegen de Randstad ben, maar ik ben meer tegen de verstedelijkte samenleving .
    Volgens mij haalt een grote stad het menselijke uit de mens. Maar ook in stedelijke buurten kan soms de mens mens blijven, zoals vroeger bv in de Jordaan(waar kennissen woonden) en in het verleden in de schildersbuurt,
    Nu zijn die originele mensen daar bijna allemaal weggevlucht naar Purmerent of Almere, omdat die buurten ook volgens hen verloederden.
    Ik kwam voeger vrij vaak in de grote Amerikaanse steden. Vreselijk. De stegen waren vaak zo breed als hier een autoweg, en je moest op de stoep over de mislukten stappen die sliepen in kartonnen dozen.
    Ik zag laatst een reportage over Keningsonroad in Philadelphia, op Youtube. Dat men daar in dat rijke land dit hun medemens aan durft te doen, zal altijd een raadsel blijven. Kosovo is nog zoiets, dat wordt een etterende nieuwe zweer.

    Volgens mij probeerde een zekere Trump daar een eind aan te maken. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

    • Fijn om te horen dat je niet tegen de Randstad als zodanig bent. Het heeft natuurlijk ontegenzeggelijk de Hollandse Meesters voortgebracht. Ik ben blij dat je jouw karikatuur van de “Randstedelingen” enigszins nuanceert. Ik denk dat in grote steden grotere verschillen zijn binnen de bevolking. Daarom is het vreemd om ze over 1 kam te scheren.
      In de grootste steden zijn de grootste verschillen. In China trekken veel mensen vanuit dorpen naar de grote steden om werk en geld te vinden. Wanneer ze daarin niet slagen, dan willen ze niet terugkeren naar de dorpen vanwege schaamte over hun niet succesvolle avontuur. Zo krijg je ook daar ernstige armoede.

  4. Wat heeft dit met het onderwerp te maken T?
    Op een ander artikel reageer je onder H.
    Waarom telkens een andere letter?
    Heel apart zoals je op elk willekeurig onderwerp je standaard anti -Randstad praatje weer begint.

    En dat op een artikel over een kunstenaar.
    Belachelijk

  5. Beste Rob. Via verstedeling kweek je volgens mij ook allerlei onpraktische soorten fobies. De mens staat steeds verder van natuur, Men gaat daarom dieren vermenselijken. Er zit vaak in de stad geen gezonde afstand tussen mensen meer naast de andere op de TV waargenomen diersoorten. Dit kweekt rolmopshonden, katten zo dik en zwaar als varkens, en idioten die nertsen uit hun hokken jagen waarna, hen in de natuur een zekere dood door natuurlijke ontberingen wacht.
    Dit verklaart ook de doorgeslagen liefde van de flatmens voor bv wolven in onze parken. De levend leegevreten schapen pony,s en zwangere koeien komen dan weer niet voor hun voetlicht.
    Als je een flat vollaad met ratten worden die dieren ook binnen de kortste keren stapelgek.
    Denk eerst eens na over de vreemde verwarde afwijkingen waar we tegenwoordig als mensen mee zitten.
    Ik denk dat de beste manier voor mens en dier is om ook vrije dieren als vlees te behandelen. Dus de meest humane manier om een dier te doden als het daarvoor de tijd is, is de kogel door de vakman.
    Het dier merkt niks, de jager heeft zijn sluipmoment terwijl hij meteen het onderhoud van het terrein betaald en wij houden er een uitgebalanceerde natuur aan over.

Comments are closed.